Belgianpaimenkoirien vatsasyöpätutkimus

Lisätty 18.03.2022

Helsingin yliopiston FIN-SAGAS tutkimusryhmä toteutti yhteistyössä Suomen Belgianpaimenkoirayhdistyksen kanssa tutkimuksen, jossa pyrittiin löytämään keinoja diagnosoida vatsasyöpä jo varhaisessa vaiheessa. Vatsasyövän salakavaluus ja oireiden verrattain myöhäinen alkaminen vaikeuttavat sen huomaamista.

Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, jonka perusteella valittiin koiria jatkotutkimuksiin. Jatkotutkimuksiin kuului laboratoriokokeita, mahalaukun tähystys ja limakalvon koepalojen tutkiminen.

Jo aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että erityisesti tervuereneilla vatsasyöpä on tavallista yleisempi. Tämä havainto vahvistui myös Yliopistollisessa eläinsairaalassa toteutetussa tutkimuksessa.

Toistaiseksi varhaisen vatsasyövän havaitsemiseen ei ole löytynyt selviä mitattavia merkkejä, vaan esimerkiksi CRP-arvojen todettiin nousevan vasta, kun syöpä oli jo edennyt pidemmälle. Tutkimusryhmä suositteleekin mahalaukun tähystystä yli 6-vuotiaille tervuereneille ja groenendaeleille, joilla on vatsasyöpään viittaavia oireita tai koiran suvussa on esiintynyt vatsasyöpää.

Suomenkielisen artikkelin aiheesta löydät täältä.
Alkuperäisen englanninkielisen tutkimuksen löydät täältä.

Mikäli koirallasi on todettu vatsasyöpä tai se on menehtynyt siihen viittaavien oireiden seurauksena, toivomme, että täytät yhdistyksen terveyskyselyn sekä olet yhteydessä koirasi kasvattajaan ja mahdollisten jälkeläisten omistajiin.